Minder thuiswerken vanaf 26 juni

Terug
Minder thuiswerken vanaf 26 juni
Categories
Nieuws Insights
Datum:
21 Jun 2021

Door:
Hylda Wiarda, Joost Verlaan

Naar aanleiding van de overheidsmaatregelen omtrent het corona-virus werkt nog steeds een groot deel van de Nederlandse werknemers vanuit huis. Op de persconferentie van afgelopen vrijdag 18 juni jl., heeft het kabinet aangekondigd dat de meeste coronamaatregelen per 26 juni a.s. zullen worden geschrapt. Het dringende advies van het kabinet om zoveel mogelijk thuis te werken, komt dan eveneens te vervallen.

Waar werknemers nog tot eind deze week dringend wordt geadviseerd om thuis te werken, mogen zij vanaf 26 juni a.s. weer vaker naar kantoor voor werk. Let wel, dat is niet ongelimiteerd: op grond van het nieuwe advies van het kabinet mogen werknemers de helft van hun tijd op kantoor werken. Het kabinet roept werkend Nederland daarbij wel op om zoveel mogelijk op rustige dagen en buiten de spits naar kantoor te reizen.

Ook blijven uiteraard de corona basisregels nog steeds van toepassing, te weten:

  • Op het werk (daaronder vallen ook de lift en kantine) 1,5 meter afstand van anderen houden;
  • Indien geen 1,5 meter afstand van anderen kan worden gehouden dan is het dragen van een mondklapje verplicht op het werk;
  • De werknemer blijft thuis bij klachten die lijken op corona en laat zich zo snel mogelijk testen;
  • De algemene hygiënerichtlijnen met betrekking tot handen wassen, etc.

Nu werknemers weer vaker op kantoor mogen gaan werken, doen werkgevers er verstandig aan om de reeds genomen voorzorgsmaatregelen nog eens te controleren in het kader van de verplichting tot het garanderen van een veilige werkplek en de maatregelen zoals genoemd in het aangepsate Arbobesluit. Denk hierbij onder meer aan:

  • Laat werknemers zoveel mogelijk verspreid over de werkplek werken en creëer extra afstand, denk aan:
    • Looproutes in het pand met duidelijke markeringen (zoals op de grond gekleurde lijnen, blokken of pictogrammen).
  • Zorg dat werknemers de lift bij voorkeur niet gebruiken, maar laat ze de trap kiezen. Is liftgebruik noodzakelijk, gebruik de lift dan met één persoon tegelijk, of maximaal twee als afstand houden mogelijk is.
  • Spreid waar mogelijk pauzetijden en maak afspraken over het gebruik van de kantine. Maak ook afspraken over het gebruik van kleedkamers.
  • Regel waar mogelijk werkplekafschermingen van plexiglas.

Weliswaar mogen werknemers op basis van het advies van het kabinet vaker op kantoor gaan werken. Het is echter de vraag of ooit helemaal terug naar de oude werksituatie wordt gegaan. Mogelijk dat meer en meer sprake wordt van een mix van op kantoor en thuis werken: het hybride werken. Wat komt er bij hybride werken voor u als werkgever bij kijken?

Op donderdag 24 juni 2021 van 8.30 - 9.40 uur organiseren wij een gratis webinar over wat hybride werken betekent voor uw medewerkers en voor uw organisatie. U kunt uw aanmelding per e-mail naar events@bd-advocaten.nl sturen.